قبل از اینکه مسکات برند یا شخصیت تجاری خود را به یک طراح بسپارید، باید خودتان در مورد این اثر تبلیغاتی بدانید. طراحی اولیه شخصیت برند می تواند شهرت محصولات و خدمات شما را در سراسر جهان گسترش دهد. از طرفی یک طراحی ضعیف و نامناسب باعث سردرگمی مشتریان شما شده و تاثیرات منفی بر روند برندسازی خواهد داشت. پس اولین نکته مهم در این زمینه انتخاب شخصیت برند مناسب یا شخصیت برند صحیح است. سپس می توانید در مورد روند طراحی تصمیم بگیرید. کارهای زیادی وجود دارد که باید قبل از برداشتن خودکار و طراحی این عنصر تبلیغاتی برند انجام دهید. این یک فرآیند کاملا طولانی است زیرا تصمیمات زیادی باید گرفته شود. انتخاب شخصیت تبلیغاتی برند مناسب تنها اول راه است. به همین منظور راهنمای جامع و تخصصی طراحی مسکات برای مشاغل مختلف را گردآوری کرده ایم.
نوع شخصیت مناسب را انتخاب کنید: توجه داشته باشید که نوع شخصیت باید کاملاً با نوع کسب و کار، خدمات و محصولات شما مطابقت داشته باشد. در این راستا هماهنگی و تشابه نوع مسکات با نوع برند، قدرت آن را در فرآیند بازاریابی و برندسازی چندین برابر خواهد کرد. در این مطلب انواع آنها را به صورت کامل برای شما آورده ایم.
استراتژی محتوای سفارشی: این شخصیت برند قرار است برای کسب و کار شما چه کاری انجام دهد؟ شما باید یک برنامه بازاریابی اساسی و گام به گام برای آن طراحی کنید. نوع فعالیت مسکات ، بستری که در آن استفاده می شود مانند سایت، اینستاگرام، یوتیوب و ... و اینکه آیا برای معرفی محصول استفاده می شود یا وظایف گسترده تری را بر عهده خواهد داشت؟ این نیز بخشی از طراحی اولیه شخصیت تبلیغاتی است.
انتخاب گریم و حالت بدنی و ظاهری بیان می کند: حالا که شرح وظایف و محتویات شخصیت را مشخص کردید. بهتر است نوع حالات بدن، راه رفتن، ایستادن، حالات چهره، رنگ و ... را به خوبی تعریف کنید. اینجاست که مشکل به وجود می آید و یک طراح شخصیت قوی قدرت و تخصص خود را نشان می دهد. شخصیت برند شما در این مرحله ایجاد می شود.
طراحی نهایی: در نهایت طرح های نهایی تایید شده باید در حالت های مختلف وارد برنامه ها و نرم افزارهای تخصصی شوند. باید بتوان از آن در حرکت لوگو، انیمیشن و موشن گرافیک استفاده کرد.
کاربرد اصلی مسکات در بازاریابی است. اهداف بازاریابی برای معرفی و ماندگاری برند در ذهن کاربران و مشتریان انعطاف پذیر است. در این راستا از شخصیت برند به عنوان عاملی در دستیابی به اهداف استفاده می شود. لوگوی مسکات نمونه ای از استفاده از شخصیت های تجاری در تبلیغات است. از آنجایی که این نوع لوگو بسیار واضح، خاص و منحصر به فرد است پس از یک بار دیدن در ذهن بسیاری از مشتریان باقی خواهد ماند. تا شاید دفعه بعد نیازی به آوردن نام برند نباشد. اینجاست که کاربرد قدرتمند شخصیت برند به منصه بروز می رسد. کارشناسان بازاریابی تأثیر شخصیت تجاری فراتر از یک تصویر ساده را درک می کنند. با نگاهی به میمون چیتوز، مشتری بسیاری از محصولات این برند و لحظات خوبی را که با دوستان و خانواده خود در هنگام تماشای فیلم، مسافرت و... داشته است، بدون اینکه حرف اضافه ای زده شود، تصور می کند.
تاثیری که مسکات های تبلیغاتی بر برند می گذارند از منظر روانشناسی مشتری قابل بررسی است. وقتی مردم شخصیت خاص یک برند را می بینند، خواه ناخواه آن را به خاطر خواهند آورد. حال اگر طراحی درست و اصولی را انتخاب کرده باشید، این ماندگاری در ذهن هر بار بیشتر و بیشتر می شود. بنابراین بخش مهمی از هویت بصری برند را شخصیت تبلیغاتی برند نیز حمل می کند. همانطور که تصویر آن در ذهن مشتریان و کاربران باقی می ماند، اعتماد بین آنها و برند ایجاد می شود. این اعتماد منجر به خرید، ترافیک سایت، پشتیبانی، سیگنال های اجتماعی، وفاداری و بازاریابی دهان به دهان می شود. مطالعات نشان داده است که مشتریان کسب و کارهای دارای مسکات را قابل اعتمادتر و معتبرتر می دانند. از طرفی ماندگاری تصویر در ذهن انسان بیش از متن و شعار است. بنابراین می توان آن را به عنوان تکه ای از پازل برندسازی در نظر گرفت.
نوع مناسبی از مسکات را برای برند خود انتخاب کنید. در اینجا این موضوع مطرح می شود که شما از شخصیت های انسانی، شخصیت های حیوانی یا شخصیت های شی برای طراحی مسکات های خود استفاده می کنید. باید بررسی کنید که کدام یک با نوع و ارزش های کسب و کار شما هماهنگی بیشتری دارد. انواع مسکات حیوانات، انسان و اشیاء را در برندهای مختلف مانند چیتوز، پوما، کی اف سی، پیکسل و ... می بینیم که همگی موفق بوده اند. چون درست انتخاب شده اند.
این نوع شخصیت می تواند شخصیت واقعی را به نمایش بگذارد. مانند کی اف سی مسکات که موسس آن Colonel Sanders است. یا از شخصیت انسانی ساخته شده و غیرواقعی برای طرح استفاده کرد.
شخصیت های حیوانات به طور گسترده ای در طراحی شخصیت برند استفاده می شود. برخی از برندها از حیوان خاصی برای مسکات خود استفاده می کنند زیرا ارتباط قوی بین شخصیت حیوان و محصولات آنها وجود دارد. مانند شیر و گاو که در برندهای لبنیات کشورمان بسیار استفاده می شود. یا گربه برای بامزه بودن و سگ برای وفاداری و بازیگوش بودن. یک نمونه عالی از مسکات حیوانات، محصولات پنیر Fromageries Bel است که دارای یک گاو ماده خندان با طراحی زیبا است.
اشیا را نیز می توان به دو گروه تقسیم کرد. در دسته اول از شی برای ساختن بدن شخصیت استفاده می شود. مانند گاری ساخته شده توسط Michelin Man و بدن شخصیت از تعدادی لاستیک ساخته شده است. در دسته دوم، به اشیاء حالت زنده (صورت، دست و پا) داده می شود. مانند آنچه در شکلات های سخنگوی برند M&M می بینیم.