یکی از ملزومات یک کسب و کار بزرگ و حتی کوچک داشتن یک لوگو منحصربه فرد و چشمگیر است، زیرا لوگو هویت یک شرکت یا کسب و کار را مشخص می کند و گاهی مفهوم یا پیشینه آن برند را منتقل می کند. لوگوها می توانند پیام و شعاری را در عین سادگی یا پیچیده بودن منتقل کنند. لوگوهای برندهای معروف پوشاک به مخاطب کمک می کند تا با وجود نام های پیچیده این برندها به راحتی آنها را شناسایی کند. یکی از ویژگی های لوگوی برندهای پوشاک، چشمگیر بودن در عین سادگی است زیرا این امر به آنها در بازاریابی کمک می کند. در این متن قصد داریم به منشا داستان های درخشان پشت این لوگوها بپردازیم
1.لوگوی برند ورساچه
یکی از به یاد ماندنی ترین لوگوهای دنیای مد، لوگوی برند ورساچه است. طراحی لوگوی این برند سر یکی از شخصیت های اساطیری یونان به نام مدوسا است، طبق افسانه های یونانی هرکس به چشمان مدوسا نگاه کند تبدیل به سنگ می شود، زیرا به جای مو، مارهای سمی روی سر او وجود داشت. جیانی ورساچه، بنیانگذار این برند، در جنوب شرقی ایتالیا با داستان ها و افسانه های یونان باستان بزرگ شد. جنوب شرقی ایتالیا مملو از نقوش مدوسا است و تأثیر زیادی بر الهام گرفتن جیانی برای طراحی لوگوی برندش داشته است. این لوگو با در نظر گرفتن اینکه ورساچه آنقدر جذاب است که نمی توان از جذابیت آن فرار کرد، طراحی شده است.
2. لوگوی برند شنل
لوگوی برند لباس شنل در سال 1925 طراحی شده است که به عنوان یکی از قدیمیترین لوگوها شناخته میشود و برای این برند چند داستان مختلف تعریف شده است. داستان اول مربوط به این است که این لوگو توسط خود کوکو شانل طراحی شده است و مخفف نام تجاری او است، اما در داستان های دیگر ممکن است نام خود کوکو شانل و معشوقه سرمایه دارش باشد که در تاریخچه برند Chanel. یا بر اساس احتمالات، از نقوش پنجره یتیم خانه اوبازین الهام گرفته شده است، جایی که کوکو شنل دوران کودکی خود را در آن گذرانده است.
3. لوگوی برند گوچی
لوگوی این برند که همه آن را با محصولات چرمی و عطرهایش می شناسند، متشکل از دو حرف G است که به هم پیوسته اند تا نام و نام خانوادگی بنیانگذار این برند یعنی گوچیو گوچی را تداعی کنند، لوگویی تک رنگ و حتی نام برند لباس گوچی نیز به نام بنیانگذار آن نامگذاری شده است. علامت این برند را به دلیل متقارن(مونوگرام) بودن میتوان به راحتی روی پارچه و یا به عنوان سگک کمربند و کیف طراحی و استفاده کرد و همچنین اگر آن را به هر جهت بچرخانید هویت آن تغییر نمی کند و ثابت می شود.
4. لوگوی برند Givenchy
لوگوی این برند لوکس فرانسوی از چهار حرف G به شکل طرح سلتیک - طرح هایی که به صورت مارپیچی و دایره ای تکرار می شوند - تشکیل شده است که در کنار هم مربعی را تشکیل می دهند و حالت چرخش را تداعی می کنند. حرف G به کار رفته در لوگو به دلیل نام خانوادگی بنیانگذار این برند، هوبرت دو ژیوانشی است. این لوگو توسط گرافیست پل بارنز در سال 2003 طراحی شده است.
5. لوگوی برند Lacoste
این برند فرانسوی توسط رنه لاکوست، تنیسور فرانسوی، به همراه آندره ژیلیر، که مالک و مدیر یک شرکت بزرگ تولید لباس بافتنی در فرانسه بود، تأسیس شد. این دو همکاری خود را در راستای تولید پیراهن تنیس آغاز کردند. نام این برند از نام مستعار رنه لاکوست گرفته شده است. رنه زمانی که در مسابقه ای با هم تیمی خود شرط بندی کرد که اگر برنده شد برای برنده این مسابقه چمدان پوست کروکودیل تهیه کنند لقب گرفت، او در این مسابقه یک جام و یک چمدان کروکودیل برد و رسانه ها بعداً او به کروکودیل ملقب شد. پس از آن با پیراهنی که روی آن کروکودیل دوزی شده بود در مسابقات حاضر شد. تاکنون آرم تمساح به یاد ماندنی ترین لوگو به شکل یک حیوان بوده است.
6. لوگوی برند پولو
بنیانگذار برند رالف لورن از طرفداران و حامیان مسابقات چوگان بوده است. لوگوی این برند یکی از برندهای مد پیشرو است و به معنای نشان دادن طبقه ثروتمند آمریکا است. اولین باری که این ایده لوگو در ذهن آن شکل گرفت در فروشگاه لباس با دیدن یک لباس بود که لوئیس لیسی ستاره چوگان صاحب آن فروشگاه بود. که در اولین مجموعه خود لباسی ارائه کرد که مردی را در حال چوگان بازی نشان می داد و رالف لورن. بعدها او از این ایده برای برند لباس ورزشی خود استفاده کرد.
7. لوگوی برند باربری
نشان شوالیه سوار بر اسب و نیزه ای که همه را در مورد تاریخچه آن کنجکاو می کند. نایت که در سال 1901 ساخته شد، نماد اعتبار، افتخار و وفاداری به مشتریان است. سپر در دست چپ او نشان دهنده محافظت است و نشان می دهد که کت های معروف بربر نیز همین کار را می کنند. ناگفته نماند که این برند در طی این سالها چندین بار تغییر کرد و در نهایت در سال 2018 به دلیل تغییر و تحولات قرن بیست و یکم تبدیل به یک مونوگرام از اسم باربی شد.
8. لوگوی برند لویی ویتون
لوگوی Levi Vuitton توسط Georges Vuitton، پسر موسس این برند، در سال 1896 برای جلوگیری از جعل شرکت پس از مرگ پدرش طراحی شد. این لوگو از دو حرف L و V تشکیل شده که در کنار هم قفل شده اند و دو حرف اول نام و نام خانوادگی صاحب برند که 120 سال از عمر آن می گذرد. این لوگو از فرهنگ ژاپنی در اروپای دوره ویکتوریا الهام گرفته شده است. اروپا در هنگام طراحی این لوگو تحت تاثیر فرهنگ ژاپنی قرار گرفت و از نظر آنها ژاپن سرزمینی اسرارآمیز و عجیب است و حالا چیزی که عجیب و ارزشمندتر است داشتن لوگویی الهام گرفته از این فرهنگ است!